Der er rundt om i landet oprettet 14 klasser på de gymnasiale uddannelser til unge med Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF-klasser). For at kunne etablere særlige støttefunktioner for eleverne er der tale om små klasser på op til 12 elever.
Muligheden for at udbyde en ASF-klasse tildeles til gymnasiale institutioner på baggrund af ansøgning i forbindelse med særlige udbudsrunder.
I vurderingen af ansøgningerne lægges blandt andet vægt på at sikre spredning på tværs af geografi og uddannelsestyper.
Uddannelsesforløb i ASF-klasser er tilrettelagt, så der tages højde for de vanskeligheder, eleverne oplever på baggrund af deres ASF.
Uddannelsesinstitutioner, der er godkendt til at have ASF-klasser, modtager et øget tilskud til dette formål. Uddannelsesinstitutionerne kan derfor ikke også modtage tilskud til SPS til elever med ASF, da der så bliver givet tilskud til samme formål to gange. Elever i ASF-klasser, der har andre funktionsnedsættelser ud over ASF (fx ordblindhed), kan få bevilget støtte, hvis der er behov for det.
ASF-klasserne er placeret på følgende institutioner fordelt på de fem regioner:
Region | Institution | Uddannelsesretning |
---|---|---|
Hovedstaden |
Høje-Taastrup Gymnasium | stx |
København VUC | hf | |
Sjælland |
Næstved Gymnasium og HF | stx |
ZBC (Zealand Business College) Slagelse | htx | |
Syddanmark |
Midtfyns Gymnasium | stx |
Aabenraa Statsskole | hf |
|
Campus Vejle | hhx |
|
Midtjylland | Paderup Gymnasium | stx |
Herning HF & VUC | hf | |
Aarhus HF og VUC |
hf | |
Skive College | htx |
|
Nordjylland | Aalborg Katedralskole | hf |
STU er en treårig ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse.
Unge under 25, der ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse, har et retskrav på at få tilbudt en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU).
Uddannelsen er ikke kompetencegivende til videre uddannelse eller erhverv. Den har til formål, at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse.
Det konkrete indhold i uddannelsen planlægger du sammen med en vejleder. Sammen laver I en forløbsplan for din uddannelse. I tager udgangspunkt i dine ønsker, behov og muligheder for fremtidig uddannelse og beskæftigelse. Forløbsplanen justeres efter behov og mindst én gang om året.
Uddannelsen kan indledes med et afklaringsforløb på op til 12 uger.
Din særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse tager 3 år og indeholder både undervisning og praktiske aktiviteter. Det kunne fx være praktik i en virksomhed eller undervisning på en efterskole, erhvervsskole eller anden institution.
Målet med uddannelsen er, at du udvikler dig personligt, socialt og fagligt, så du kan leve et så selvstændigt og aktivt voksenliv som muligt. Hvis du har lyst og mulighed, vil uddannelsen også åbne døre for mere uddannelse og beskæftigelse.
Senest 3 måneder før du afslutter uddannelsen, bliver du indkaldt til et møde om din fremtid efter uddannelsen. Her vil I snakke om dine ønsker og muligheder for videre uddannelse, beskæftigelse, fritidsaktiviteter og sociale aktiviteter. Du må gerne tage dine forældre med til samtalen, hvis du har lyst til det.
Der er ikke eksamener i den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse. Når du afslutter uddannelsen, får du et uddannelsesbevis. Dette bevis indeholder en beskrivelse af, hvad du har lavet og lært i løbet af uddannelsen. Beviset indeholder også en vurdering af din opfyldelse af målene for uddannelsen.
Hvis du kun gennemfører en del af uddannelsen, får du et uddannelsesbevis for den del, du har gennemført.
AspIN er uddannelse med sigte på job til dig, der har en gennemgribende udviklingsforstyrrelse – fx Aspergers Syndrom, ADHD eller OCD.
Du får undervisning, som hjælper dig i lige præcis dine udfordringer. Vi tilpasser altså indholdet til dine behov. Og retter uddannelsen mod dit drømmejob.
På AspIN-forløbet får du et fagområde, et personligt udviklingsområde og en praktik. Det tager alt sammen udgangspunkt i dig; dine evner, interesser og kompetencer.
AspIN er sammentrækningen af Aspergers og Inklusion – fordi vi har fokus på din personlige udvikling og inkluderer dig på arbejdsmarkedet.
Vi kombinerer din personlige udvikling med inspirerende oplevelser, socialt samvær og faglige kompetencer – alt sammen, så det passer til dine behov.
Læs mere om AspINAspIT er en IT-uddannelse, hvor kerneopgaven er at danne og uddanne unge med ASF gennem læring og trivsel til et godt liv med beskæftigelse.
AspIT er en erhvervsrettet IT-uddannelse til dig med Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) eller lignende og med særlige behov. Vi samarbejder med dig om at udvikle dit IT-talent, så du får tilknytning til arbejdsmarkedet indenfor IT-området på en måde, der matcher dine kompetencer.
Efter tre år har du opnået dokumenterbare, personlige og IT-mæssige kompetencer, så du kan løse konkrete opgaver for virksomheder, gennemføre praktikforløb og modtage læring på et højt IT-fagligt niveau.
AspIT har otte afdelinger fordelt ud i hele landet:
Afdeling | Adresse |
---|---|
Østjylland | Banegårdspladsen 1a, 2.sal 8000 Aarhus C |
Trekanten | Boulevarden 48, 7100 Vejle |
Sønderjylland | Madevej 9, 1 sal, 6200 Aabenraa |
Storkøbenhavn | Carl Gustavs Gade 3, 1 sal. Th, 2630 Høje Taastrup |
Midtjylland | Arvikavej 2B 7800 Skive |
Esbjerg | Sp. Møllevej 72 6700 Esbjerg |
Sjælland | Banegårdspladsen 2, 1 sal, 4700 Næstved |
Fyn | Ejlskovsgade 3B, 2 sal tv, 5000 Odense C |
KLAR TIL START er et særligt tilrettelagt ansættelsesforløb til unge og voksne med en autismespektrumforstyrrelse (ASF) eller autismelignende træk. Forløbet foregår på en privat arbejdsplads, hvor kandidaten får støtte og jobtræning af en vejleder med specialviden om autisme. KLAR TIL START udbydes i partnerskab med private virksomheder og autismespecialister landet over
Kommunen visiterer borgeren til KLAR TIL START. Det kan ske via bl.a. LAB (lov om en aktiv beskæftigelsesindsats) eller som STU (lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov).
Kandidaten begynder i KLAR TIL START med et 12-ugers observationsforløb, hvor hans/hendes KLAR TIL START-vejleder med baggrund i en række udvalgte arbejdsopgaver i gradvist stigende kompleksitet foretager en afprøvning og vurdering af kandidatens faglige og personlige kompetencer og potentiale.
Dette sker med inddragelse af kandidaten selv. Ud fra dette planlægger vejlederen i samarbejde med nærmeste leder på virksomheden det efterfølgende udviklingsforløb. Inden for en ramme, som kandidaten trives i, og som kommunen vurderer er relevant, defineres realistiske mål i forhold til arbejdsområder, beskæftigelsesgrad og forløbets varighed.
Ved afslutningen af observationsforløbet drøftes planen med kandidaten og kommunen samt evt. forældre og støtteperson og beskrives i en statusrapport.
I uge 12 mødes kandidat, sagsbehandler/uddannelsesvejleder og KLAR TIL START-vejleder til et afklaringsmøde med udgangspunkt i statusrapporten. Her aftales det videre forløb samt varigheden af dette.
Kandidaten overgår nu til udviklingsforløbet, hvor han/hun sidemandsoplæres af sin KLAR TIL START-vejleder i de konkrete aftalte arbejdsopgaver. Opgaverne kan naturligvis justeres, hvis udviklingen taler for det. Sideløbende udvikles kommunikative og sociale kompetencer, ligesom selvstændigheden udvikles, så kandidaten efterhånden samspiller direkte med arbejdspladsens leder og medarbejdere.
Hver tredje måned udarbejder vejlederen status og progressionsskemaer, som sikrer kandidaten og kommunen et gennemskueligt indblik i kandidatens forløb og udvikling. Kandidaten afprøves ift. arbejdstid for at belyse hans/hendes maksimale arbejdstid i en kontinuerlig ansættelse, under hensyntagen til at han/hun skal have overskud til husførelse, socialt liv, afslapning etc. Der udarbejdes dokumentation af arbejdsevne med beskrivelse af arbejdsopgaver, selvstændighedsgrad, skånebehov, arbejdstid, arbejdseffektivitet mv. i forhold til vedkommendes fremtidige ansættelsesforløb og med fokus på at sikre en varig ansættelse.
Afsluttende møde med kandidat, jobcenter/ kommune, arbejdsgiver og KLAR TIL START.
Her indgås på baggrund af den afsluttende rapport aftale om ansættelsesforhold, timetal, arbejdseffektivitet mv.
Overgangen til jobbet er ofte relativt ukompliceret, når kandidaten overgår til ansættelse på det arbejdssted, hvor hele forløbet har fundet sted. Såfremt ansættelsen er på et andet arbejdssted i virksomheden, vil der typisk være behov for et forløb med introduktion til transport, kolleger mv. på ansættelsesstedet.
Evt. ventetid på den kommunale fleksjobgodkendelse eller lignende sagsbehandling kan forlænge udslusningsperioden.
De udarbejdede retningslinjer for overgang til job er en afgørende betingelse for en god start i ansættelsen og et varigt ansættelsesforhold
Kandidaten har første arbejdsdag i sit nye job.